برگزاری سیمنیار بین المللی با موضوع آینده روابط بین افغانستان و کشورهای همسایه

مرکز مطالعات استراتیژیک و منطقوی (CSRS) یک سمینار بین المللی یک روزه را با موضوع آینده روابط بین افغانستان و کشورهای همسایه در کابل در روز یکشنبه، ۲۹ جون ۲۰۲۲ برگزار کرد.

CSRS این سمینار مشترک را با همکاری موسسه مطالعات منطقه ای (IRS) پشاور و محققان از پاکستان و ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه افغانستان برگزار کرد.

چندین عضو کابینه و مقامات ارشد امارت اسلامی، از جمله شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزیر امور خارجه در سرپرستی؛ حاجی نورالدین عزیزی، سرپرست وزیر بازرگانی و صنایع؛ دکتر قلندر عباد، سرپرست وزیر بهداشت؛ و قاری محمود شاه، مشاور وزارت مهاجران و بازگشت در این سمینار شرکت کردند و در آن سخنرانی کردند. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ متخصص، دانشمند و پژوهشگر از افغانستان و کشورهای همسایه در این سمینار شرکت کردند و برخی از آنها مقالات سیاستی خود را در پنل های مختلف ارائه کردند.

دکتر شاه رخ روفی، مدیر CSRS، در خوشامدگویی به این سمینار گفت: “افغانستان به روابط خوب با همسایگان خود نیاز دارد و روابط آینده افغانستان با همسایگانش باید به گونه ای شکل بگیرد که جایی برای مداخله بیگانگان در امور منطقه ای باقی نگذارد.”

میهمان ویژه سمینار و معاون وزیر امور خارجه شیر محمد عباس استانکزی، با تأکید بر ضرورت روابط خوب و صلح آمیز با همسایگان افغانستان، گفت: “ما نه تنها کشور خود را آزاد کردیم، بلکه کشورهای منطقه را نیز از متجاوزان محافظت کردیم.” “اگر امروز ایران، پاکستان یا سایر کشورهای همسایه زندگی صلح آمیزی دارند، این نتیجه جهاد و قربانی های افغان هاست، بنابراین، جهان باید به آنها احترام بگذارد،” آقای استانکزی افزود.

وزیر بهداشت دکتر قلندر عباد گفت که امارت اسلامی متعهد به همکاری و هماهنگی با همه کشورهای همسایه است و در عین حال از آنها انتظار دارد که همکاری و کمک لازم را به افغانستان ارائه دهند.

دکتر محمد اقبال خلیل، رئیس IRS، بر همدردی عمیق مردم پاکستان با افغان ها تأکید کرد. با اشاره به شعر علامه اقبال، او گفت: “افغانستان قلب آسیاست و اگر صلح آمیز باشد، کل منطقه با آن راحت خواهد بود.” در خطاب به سمینار، او گفت: “مشکلات شما مشکلات ما هم هستند و ما از جامعه بین المللی می خواهیم که دارایی های منجمد افغانستان را آزاد کنند.”

علاوه بر این، قاری محمود شاه، مشاور وزارت مهاجران و بازگشت، دانشمند و شخصیت عمومی استاد محمد زمان مزمل، استاد دانشگاه و دانشمند دکتر محمد مزمل اسلامی، و چهره مذهبی مولوی شاه زاده شهید نیز بر روابط مثبت با کشورهای همسایه و حل مشکلات و چالش های موجود به صورت مشترک تأکید کردند.

پس از جلسه افتتاحیه، سمینار در پنج جلسه کاری موازی ادامه یافت تا همکاری های اقتصادی و تجاری، روابط فرهنگی و اجتماعی، آموزش، بهداشت و مسائل پناهندگان بین افغانستان و کشورهای همسایه را به طور مفصل بررسی کند. اعضای پنل قبلاً تعیین شده نیز در این پنل ها مقالات خود را ارائه دادند.

به طور کلی، شرکت کنندگان در سمینار بر ضرورت روابط مثبت بین افغانستان و کشورهای همسایه و حذف مشکلات و بی اعتمادی موجود بین آنها برای ثبات منطقه تأکید کردند. شرکت کنندگان متذکر شدند که این روابط باید به گونه ای شکل بگیرد که حاکمیت افغانستان را در نظر بگیرد و احترام بگذارد، و همچنین باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک باشد. شرکت کنندگان در سمینار همچنین از کشورهای همسایه خواستند که به کمک به مردم افغانستان در شرایط بحرانی کنونی مشارکت لازم را داشته باشند.

CSRS نتایج مفصل این بحث ها را آنلاین منتشر خواهد کرد و توصیه ها را به سیاست گذاران ذی ربط ارائه خواهد داد.

پایان

برگزاری سیمنیار بین المللی با موضوع آینده روابط بین افغانستان و کشورهای همسایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to top